Ziua Mondială de comemorare a victimelor accidentelor

rutiere –  19 noiembrie 2023

 Ziua Mondială de comemorare a victimelor accidentelor rutiere se marchează anual, în a treia duminică a lunii noiembrie. Tema pentru anul curent este: Justiție – Dreptul victimelor la informare, cu sloganul: Amintiți-vă. Sustineți. Acționați.

Ziua Mondială de comemorare a victimelor accidentelor rutiere este o platformă pentru victimele traficului rutier și familiile acestora pentru:

ași aminti de toate persoanele ucise și traumatizate grav în trafic;

a recunoaște munca crucială a serviciilor de urgență;

a atrage atenția asupra răspunsului legal la decesele și traumele cauzate în trafic;

a pleda pentru susținerea victimelor traficului rutier și familiile acestora;

a promova acțiuni bazate pe dovezi pentru a preveni și a stopa alte decese și traume rutiere.

Cu peste 1,2 milioane de vieți omenești pierdute și circa 50 milioane de persoane traumatizate în fiecare an, accidentele rutiere se plarează în topul cauzelor de deces la nivel global. Peste 3400 de bărbați, femei și copii decedează zilnic în timp ce merg pe jos, merg cu bicicleta sau conduc un autovehicol.

Peste 90% dintre decesele cauzate de accidentele rutiere din traficul rutier au loc în țările cu venituri mici și medii (ratele de deces fiind cele mai ridicate în regiunea africană și cele mai scăzute în regiunea europeană). Bărbații sunt mai susceptibili de a fi implicați în accidente rutiere decât femeile. Aproximativ trei sferturi (73%) din toate decesele din traficul rutier au loc în rândul bărbaților tineri sub 25 de ani.

În Republica Moldova, potrivit datelor Inspectoratului General al Poliției pe parcursul anului 2022 pe traseele naţionale au fost comise 547 accidente rutiere, soldate cu 114 persoane decedate şi 678 traumatizate, inclusiv cu implicarea a 450 minori, dintre care –  ele 15 minori au decedat, 301 traumatizați ușor, 106 traumatizați grav, iar 28 nu au suferit careva traumatisme. Din ei, 134 minori au fost calificați ca culpabili de producerea accidentelor rutiere.

Cauzele principale a accidentelor rutiere rămân a fi viteza neadecvată vizibilității și condiţiile situației rutiere, constituind 29,80% din numărul total al accidentelor.

O altă cauză fiind consumul de alcool la volan. Laa nivel naţional pe parcursul anului trecut s-a intervenit în 6022 situaţii, în care conducătorii de vehicule au fost depistaţi sub influenţa băuturilor alcoolice, astfel înregistrând o creștere cu 2,2% comparativ cu perioada analogică a anului 2021. Din vina conducătorilor auto în stare de ebrietate s-au produs 299 accidente rutiere, în care au decedat 24 de persoane și alte 143 – au fost traumatizate.

Accidentele rutiere sunt previzibile și astfel, pot fi prevenite. Multe țări au obținut reduceri drastice ale numărului de accidente și de victime prin aplicarea unor măsuri eficiente. Bunele practici dintr-o țară pot fi adoptate sau adaptate pentru o altă țară.

Decesele și leziunile rutiere se produc brusc, violent, deseori sunt fatale. Impactul lor este de lungă durată, de multe ori permanent. În fiecare an, milioane de oameni răniți și îndurerați din fiecare colț al lumii se adăugă la nenumărate milioane de oameni care suferă deja. Cumulativ, aceste suferințe sunt cu adevărat extraordinar de grave.

 

E și mai dureros, că multe dintre victime sunt tineri și că multe dintre accidente era posibil de prevenit. Această zi specială, prin urmare, este destinată pentru a răspunde la cea mai mare nevoie a victimelor accidentelor rutiere – recunoașterea publică a pierderii și suferinței lor.

Acordarea suportului necesar și îngrijire pentru victimele rănite și a familiilor îndoliate ar trebui să fie o parte integrantă a răspunsului autorităților după accident. La fel ca în cazul oricărei alte boli, prevenirea nu poate fi singurul obiectiv, acțiunele de susținere trebuie incluse în orice strategie. Serviciile pentru victime, cum ar fi accesul la consiliere psihologică,  asistență în aspectele juridice, acces la tratament și intervenții adecvate, furnizarea de scaune cu rotile sau alte dispozitive de recuperare și asistență pentru îngrijire trebuie să fie planificate și furnizate de guvern, agenții neguvernamentale sau sectorul privat.

Un angajament politic puternic este esențial pentru abordarea crizei globale a siguranței rutiere. Îmbunătățirea siguranței rutiere nu se întâmplă peste noapte. Este nevoie de un angajament politic solid, cum ar fi: adoptarea unor legi, strategii, politici și programe eficiente și finanțare adecvată pentru implementarea acestora.

În septembrie 2020, Adunarea Generală a ONU a adoptat rezoluția A/RES/74/299 „Îmbunătățirea siguranței rutiere la nivel mondial”, proclamând Deceniul de acțiune pentru siguranța rutieră 2021-2030, cu obiectivul ambițios de a preveni cel puțin 50% din decesele rutiere și traume până în 2030.

Principalele cauze ale accidentelor în trafic

Accelerare

O creștere a vitezei medii este direct legată, atât de probabilitatea apariției unui accident, cât și de severitatea consecințelor accidentului. Riscul de deces al unui pieton adult este mai mic de 20% dacă este lovit de o mașină la 50 km/h și aproape 60% dacă este lovit la 80 km/h.

Conducerea sub influența alcoolului și a altor substanțe psihoactive

Conducerea sub influența alcoolului și a oricărei substanțe psihoactive, crește riscul unui accident care are ca rezultat moartea sau traumatisme grave.În cazul conducerii în stare de ebrietate, riscul unui accident de circulație începe de la un nivel scăzut al concentrației de alcool din sânge  și crește semnificativ atunci când concentrația alcoolului în sânge a șoferului este ≥ 0,04 g / dl.

Nefolosirea căștilor de motocicletă, a centurilor de siguranță și a sistemelor de siguranță pentru copii.

Folosirea corectă a unei căști de motocicletă poate reduce riscul de deces cu aproape 40%, iar riscul de vătămare severă cu peste 70%. Purtarea unei centuri de siguranță reduce riscul de deces pentru pasagerii din față cu 40-50%, iar pasagerii din spate cu 25-75%. Dacă sunt instalate și utilizate corect, scaunele pentru copii reduc accidentele la sugari cu aproximativ 70% și decesele în rândul copiilor mici cu 54 și 80%.

Distragere în timpul conducerii

Conducătorii auto care folosesc telefoanele mobile de aproximativ 4 ori  au mai multe șanse de a fi implicați într-un accident, decât conducătorii auto care nu utilizează un telefon mobil. Utilizarea unui telefon în timpul conducerii încetinește timpul de reacție (în special timpul de reacție la frânare, dar și reacția la semnalele din trafic).

Infrastructură rutieră nesigură

Proiectarea drumurilor poate avea un impact considerabil asupra siguranței acestora. În mod ideal, drumurile ar trebui proiectate având în vedere siguranța tuturor utilizatorilor de drumuri. Aceasta ar însemna că există facilități adecvate pentru pietoni, bicicliști și motocicliști. Potecile, benzile de circulație, punctele de trecere sigure și alte măsuri pot fi esențiale pentru reducerea riscului de traumatism în rândul de utilizatori ai drumului.

Vehicule nesigure

Există o serie de reglementări ale ONU privind siguranța vehiculelor care, dacă ar fi aplicate standardelor de producție ale țărilor, ar putea salva multe vieți. Acestea includ obligarea producătorilor de autovehicule să respecte reglementările privind impactul frontal și lateral, să includă controlul electronic al stabilității și să se asigure că pernele de siguranță (airbag-le) și centurile de siguranță sunt montate în toate vehiculele.

Asistență post-accidentală inadecvată

Întârzierile în detectarea și îngrijirea persoanelor implicate în accidente rutiere cresc gravitatea rănirilor. Acordarea ajutorului de urgență după ce a avut loc un accident, este extrem de sensibilă la timp: minutele pot face diferența între viață și moarte.

Aplicarea necorespunzătoare a legii în materie de trafic

În cazul în care legile de circulație privind conducerea în stare de ebrietate, purtarea centurii de siguranță, limitele de viteză, căștile și sistemele de siguranță pentru copii nu sunt aplicate, acestea nu pot determina reducerea preconizată a accidentelor rutiere și leziunilor legate de comportamente specifice.

Prevenirea accidentelor rutiere este o prioritate la nivel global, fiind una dintre cauzele principale de deces a persoanelor apte de muncă, tinerilor și copiilor. Pe lângă aplicarea legilor stricte este necesară conștientizarea și sensibilizarea fiecărui participant la trafic privind comportamentul pentru evitarea accidentelor.

Mesajele-cheie pentru conducătorii auto:

Centura de siguranță poate să salveze vieți;

Nu conduceți dacă ați consumat băuturi alcoolice;

Evitați să vorbiți la telefonul mobil în timpul conducerii;

Înainte de a pleca la drum, verificați întotdeauna starea tehnică a autovehiculului;

Adaptați viteza la condițiile de drum, trafic și meteo;

Nu vă aventurați în depășiri, decât atunci când vizibilitatea și starea drumului o permite;

Atenție la copii! Ei reacționează imprevizibil în comparație cu adulții. Cei mici nu sesizează pericolul, sau chiar dacă îl percep, nu-i acordă prea multă atenție

Respectați limitările de viteză, iar în afara localităților circulați cu viteză corespunzătoare, pentru că riscul unui accident de circulație este mai mare;

Când conduceți, gândiți-vă la siguranța persoanelor pe care le transportați, fiți atenți la drum și la vizibilitate.

 

Conducătorii de vehicule sunt îndemnați să reducă viteza de deplasare şi să circule cu atenţie sporită:

la apropierea de trecerea pentru pietoni, astfel încât să poată opri şi acorda prioritate;

în zona instituţiilor de învăţământ, obiectivelor social-culturale sau economice, unde observă un flux mare de pietoni, în special copii;

la apropierea de staţiile mijloacelor de transport în comun, în special cele care nu sunt prevăzute cu alveole sau refugii pietonale, unde unii pietoni se pot angaja în traversare prin faţa mijlocului de transport;

la apropierea de unul sau mai mulţi pietoni care se deplasează pe partea carosabilă, indiferent de sensul de mers.

Câteva recomandări de care trebuie să țină cont pietonii, pentru a nu ajunge victime ale  accidentelor rutiere:

Asigurați-vă permanent, chiar şi atunci când vă aflați pe trecerea pentru pietoni, că traversarea se poate face în condiţii de siguranţă (vehiculele sunt oprite înaintea marcajului);

La trecerile cu circulaţia dirijată, conduceți-vă de semnalele semafoarelor destinate pietonilor, vehiculelor sau ale agenţilor de circulaţie;

Odată angajaţi în traversare, nu încetiniți mersul și nu vă opriți fără motiv. Așteptați vehiculele de rută în staţie, pe trotuar, acostament, refugiu;

La trecerile nedirijate, ieşiți pe carosabil numai când sunteți convinşi de siguranţa traversării chiar dacă aveți prioritate în raport cu conducătorii de vehicule;

În cazul în care în limitele vizibilităţii de 100-150 metri nu sunt treceri pentru pietoni, traversați drumul numai după ce v-ați asigurat că nu se apropie nici un vehicul;

Deplasați-vă pe partea dreaptă a trotuarelor, iar în lipsa acestora − pe acostament;

În afara localităţilor, circulați pe partea stângă a drumului în întâmpinarea fluxului de vehicule;

În cazul deplasării pe timp de noapte sau în condiţii de vizibilitate redusă, purtați îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante;

Dacă sunteți părinte sau educator și însoțiți copii – nu admiteți ieşirea nesupravegheată a acestora pe carosabilul drumului, iar în timpul deplasării, conduceți pe partea exterioară a trotuarului sau acostamentului.

Copiii nu trebuie lăsaţi să traverseze singuri – ei sunt imprevizibili şi nu pot aprecia corect distanţele şi vitezele. Nu uitaţi! – copiii imită comportamentul rutier al adulţilor.

De asemenea, pietonilor li se interzice să se angajeze în traversarea drumului:

nemijlocit prin faţa sau spatele vehiculelor oprite sau staţionate pe drum;

pe sectoarele de drum cu câmpul vizual limitat;

în cazul în care se apropie un vehicul cu regim prioritar de circulaţie, care emite semnale luminoase şi sonore;

să traverseze căile la trecerile la nivel cu calea ferată când semnalul luminos sau poziţia barierei interzice trecerea.

Pentru a preveni accidentarea copiilor, învățați-i pe cei mici:

Să circule numai pe trotuare;

Să nu staționeze pe bordura trotuarelor, deoarece se pot dezechilibra și cădea pe carosabil;

Să nu traverseze drumurile publice prin alte locuri, decât prin cele special amenajate și semnalizate prin indicatoare sau marcaje;

Să traverseze numai la culoarea verde a semaforului, iar în lipsa acestuia – numai după ce s-au asigurat că nu există vre-un pericol;

Să nu se joace pe partea carosabilă a drumurilor publice;

Să nu traverseze strada în fugă, prin fața sau spatele autovehiculelor, ori a mijloacelor de transport public, care s-au oprit în stații;

Să nu circule cu bicicleta pe carosabil;

Pe timp de noapte sau în alte condiții de vizibilitate redusă, să folosească îmbrăcăminte de culoare deschisă, cu elemente reflectorizante, care îi face mai vizibili în lumina farurilor;

În condiții climatice deosebite (ploi torențiale, ceață, polei, ninsoare) când vizibilitatea și acțiunea de frânare este greoaie, să traverseze numai după ce s-au convins că nu există nici un pericol.