Ziua Mondială de combatere a Obezității – 4 martie 2023
Ziua Mondială a Obezității a fost instituită în 2015 ca o campanie anuală cu scopul de a stimula și susține acțiuni practice care vor ajuta oamenii să atingă și să mențină o greutate sănătoasă și să inverseze criza globală a obezității.
Ziua Mondială a Obezității revine pe 4 martie 2023 cu tema: „Schimbarea perspectivelor: Să vorbim despre obezitate”.Scopul este să schimbăm perspectivele: să corectăm concepțiile greșite, să punem capăt stigmatelor și să facem pe toți să ia decizia de a trece de la puncte de vedere unice la strategii comune.
În cadrul Campaniei se vor utiliza diferite conversații/discuții și descrierea istoriilor de succes pentru a ajuta oamenii să-și corecteze concepțiile greșite despre obezitate, să recunoască complexitatea acesteia și să ia măsuri efective, colective.Deoarece, atunci când vorbim, dezbatem și ne împărtășim experiențele – putem schimba normele și transforma rezultatele sănătății pentru toată lumea.
Mesajele Campaniei:
- Încurajăm conversațiile/discuțiile:
- Indiferent dacă este vorba de un profesionist din domeniul sănătății, de politicieni sau de un reprezentant al publicului, o conversație poate fi tot ce este nevoie pentru a schimba percepțiile.
- Facem din obezitate un efort colectiv:
- Trebuie să schimbăm percepția asupra obezității: de la o problemă la nivel individual, spre o abordare colectivă și să educăm oamenii pentru a recunoaște rolul pe care îl joacă întreaga comunitate în acest sens.
- Luăm măsurila nivel national
- Planurile naționale de acțiune pot fi create numai de cătrefactorii de decizie, care au o serie întreagă de priorități.
Obezitatea – o problemă de sănătate publică
Obezitatea reprezintă o problemă gravă de sănătate publică, deoarece crește semnificativ riscul de boli cronice, cum ar fi bolile cardiovasculare, diabetul zaharat de tip 2, hipertensiunea arterială, boli de inimă, cancer. OMS recunoaște că, în acest secol, obezitatea are o prevalență similară sau mai mare decât cea a malnutriției și bolilor infecțioase. Din acest motiv, în cazul în care nu sunt luate măsuri drastice pentru a preveni și trata obezitatea, mai mult de 50 % din populația lumii va fi obeză în 2025
La nivel global, ratele de obezitate aproape s-au triplat din anul 1975, afectând oameni de toate vârstele și din toate grupurile sociale, atât în țările dezvoltate, cât și în cele în curs de dezvoltare.
Peste 1,9 miliarde de adulți, cu vârsta de 18 ani și peste, erau supraponderali. Dintre aceștia, peste 650 de milioane erau obezi în a. 2016, ceea ce reprezintă circa 39% dintre adulți erau supraponderali, iar 13% – obezi.
În țările Uniunii Europene, conform ultimelor estimări, excesul de greutate afectează 30-70%, iar obezitatea afectează 10-30% dintre adulți.
Potrivit Comisiei Europene, până la 7% din bugetele naționale de sănătate din UE în fiecare an sunt cheltuite pentru boli care pot fi legate de obezitate. La acestea se adaugă și costurile economice mai mari cauzate de boală, excluziune socială și deces prematur.
În Republica Moldova, potrivit datelor ultimului Studiu STEPS (prevalența factorilor de risc pentru bolile netransmisibile în Republica Moldova, 2021) – 63,9% dintre adulți sunt supraponderali, iar 22,7% – obezi. Comparativ cu datele Studiului STEPS din 2013: nivelul de obezitate a scăzut semnificativ în rândul femeilor – cu 15% și a crescut alarmant la bărbați – cu peste 26%.
Supraponderabilitatea și obezitatea sunt definite ca acumulări anormale sau excesive de grăsimi care pot afecta starea de sănătate. Indicele de masă corporală (IMC) este un indice de greutate, utilizat în mod obișnuit pentru a clasifica excesul de greutate și obezitatea la adulți. Este definit ca greutatea unei persoane în kilograme împărțită la pătratul înălțimii sale în metri (kg / m2).Conform definiției OMS:
- IMC mai mare sau egal cu 25 este supraponderabilitate
- IMC mai mare sau egal cu 30 este obezitatea
IMC oferă cel mai util instrument de măsurare a supragreutății și obezității la adulți și este același pentru ambele sexe și pentru toate vârstele la adulți. De menționat, însă că IMC este un indicator aproximativ, întrucât poate să nu corespundă aceluiași grad de obezitate la diferiți indivizi și in cazul copiilor, se folosesc curbele percentilice pentru a stabili prezența și gradul obezității.
Obezitatea severă reduce speranța medie de viață cu un deceniu.Persoanele cu un IMC de 30–34,9 kg/m2 trăiesc în medie cu 2–4 ani mai puțin decât cei cu un IMC normal (18,5–24,9 kg/m2), iar cei cu un IMC de peste 40 trăiesc în medie cu 10 ani mai puțin.
Prevenirea și tratarea obezității nu înseamnă doar pierderea în greutate, ci este adoptarea unor comportamente mai sănătoase pentru a gestiona această boală și a îmbunătăți sănătatea generală. La fel de importantă este susținerea unei alimentații adecvate pentru copii pentru a preveni și trata obezitatea în copilărie altfel, aceasta se duce până la vârsta adultă.
Organizația Mondială a Sănătății evidențiază câteva direcții strategice, care arată promițătoare în reducerea nivelurilor de obezitate și excesul de greutate:
- implementarea intervențiilor fiscale (cum ar fi impozitarea băuturilor îndulcite cu zahăr sau subvenții pentru alimente sănătoase);
- restricții privind comercializarea alimentelor nesănătoase pentru copii;
- îmbunătățirea accesului la serviciile de management al obezității și excesului de greutate în asistența medicală primară, ca parte a acoperirii medicale universale;
- eforturi de îmbunătățire a dietei și a activității fizice de-a lungul vieții, inclusiv îngrijirea preconcepțională și a sarcinii, promovarea alăptării, intervenții în școală și intervenții pentru a crea medii care să îmbunătățească accesibilitatea alimentelor sănătoase și oportunități de activitate fizică.
Cum poate fi redus nivelul de supraponderabilitatea și obezitatea?
Supraponderabilitatea și obezitatea, precum și bolile legate de acestea, sunt în mare măsură prevenibile. Mediile de sprijin și comunitățile sunt fundamentale în modelarea opțiunilor oamenilor, făcând alegerea alimentelor sănătoase și activitatea fizică regulată cea mai ușoară (accesibilă, disponibilă) alegere și, prin urmare – esențială în prevenirea obezității.
La nivel individual excesul de greutate și obezitatea, precum și bolile aferente acestora, netransmisibile, pot fi prevenite prin:
- Limitarea aportului de energie din totalul grăsimilor și zaharuri.
- Creșterea consumului de fructe și legume, precum și leguminoase, cereale integrale.
- Practicarea activității fizice sistematice (60 de minute pe zi pentru copii și 150 de minute pe săptămână pentru adulți). Responsabilitatea individuală nu poate avea decât un efect deplin în cazul în care oamenii au acces la un stil de viață sănătos.
- Reducerea conținutului de grăsimi, zahăr și sare în alimentele procesate; asigurarea faptului, că alegerile sănătoase și nutritive sunt disponibile și accesibile pentru toți consumatorii.
- Restricționarea comercializării de alimente bogate în zaharuri, sare și grăsimi, în special acele produse alimentare destinate copiilor și adolescenților.
- Asigurarea disponibilității alegerii alimentației sănătoase și susținerea practică a activității fizice regulate la locul de muncă.
Responsabilitatea individuală poate avea efectul maxim, atunci când oamenii au acces la un stil de viață sănătos. Prin urmare, la nivel de societate, comunitate este important:
- sprijinirea persoanelor în vederea respectării recomandărilor de mai sus, prin angajamentul politic susținut și colaborarea părților interesate din sectorul public și privat;
- crearea condițiilor pentru efectuarea activități fizice regulate și alegeri alimentare mai sănătoase și ușor accesibile tuturor – în special persoanelor vulnerabile;
- asigurarea disponibilității unor alegeri alimentare sănătoase și sprijinirea practicilor periodice de activitate fizică la locul de muncă.
Industria alimentară poate juca un rol semnificativ în promovarea unei diete sănătoase prin:
- reducerea conținutului de grăsimi, zahăr și sare din alimentele procesate;
- asigurarea alegerilor sănătoase și nutritive disponibile tuturor consumatorilor;
- practicarea marketingului responsabil, în special al produselor destinate copiilor și adolescenților;
Persoanele cu obezitate și supraponderale sunt adesea țintele prejudecăților și stigmatizării, care pot afecta viața de zi cu zi prin expunerea lor la atitudini negative în multiple domenii ale vieții. Stigmatizarea persoanelor obeze amenință sănătatea, generează inegalități în sănătate și interferează cu eforturile eficiente de intervenție. Este timpul să întrerupem ciclul rușinii și a vinovăției și să ne reevaluăm abordarea acestei probleme complexe de sănătate publică globală.
Împreună putem face diferența, obezitatea poate fi prevenită.